2012. január 25., szerda

Dévényezünk

Igen, igen, tudom. Nekem volt a legnagyobb szám, hogy én nem viszem a gyerekem Dévényre, mert minden rendben vele. Egészen addig azt is hittem, amíg meg nem láttam, hogy "kiflizik". Én nem tudtam, hogy ez gond, csak éreztem, hogy nem ok.

Ugye Zsebbinél már olvastam erről, hogy ő is hordta Natasát, gondoltam is, na, milyen gondos szülő. De én nem akartam vinni Samut, talán azért, mert mindenki viszi. Aztán Eszter barátnőm is elvitte a kisfiát, aki nagyon sokat fejlődött a kezelések alatt, majd az együtt töltött egy napot végigmesélte, milyen jó is a Dévény. Akkor már erősen motoszkált a fejemben, hogy csak meg kéne mutatni a gyereket, nem tetszik nekem, hogy kiflizik... :S ááááááááá, de biztosan nincs baj, majd kinövi. Majd egyre több helyen olvastam, milyen lassan fejlődnek a babák, akiket később vittek ilyen tornára. Na jól van, hát akkor nézessük meg a gyereket!

Elkezdtem utána nézni a dolognak, végül itt kötöttem ki:

http://www.deveny.hu/

Itt azt írták, hogy hívjam a xxxxxxxxxxxxxxx telefonszámot (weblapon fenn van, lusta vagyok kikeresni), és akkor ott tájékoztatnak. Hát, ez annyiból állt, hogy megkérdezték, hol lakom, III. kerültet, oks, akkor adott a néni 2 telefonszámot, hívjam őket. Felhívtam az első nénit, de vele nem sok sikert arattam, megkért, hogy este 8 felé hívjam már vissza, 3 napig próbálkoztam, soha nem vette fel. Akkor Anita megadta a saját gyógytornászuk elérhetőségét, és ámbár ő kinn lakik Pomázon, azért adtam neki egy lehetőséget. Na, ő már felvette, és segített is (első körben legalább kaptam időpontot :) )

Közben, szintén Anita küldte a linket, ahol a következőt találtam:

"Mikor forduljon hozzánk?


Fejlődési eltérések "gyanújelei":
Az alábbi felsorolásnál, ha 2-3, vagy ennél több gyanújelet észlel, forduljon szakorvoshoz, vagy az alapítvány szakembereihez.

0-3 hónap között
• aluszékony, nehezen ébreszthető még etetésekhez is
• nagyon nehezen nyugtatható meg, sokat sír, alig alszik
• nehezen szopik a renyhe szopóreflex miatt
• a baba izmai túl "lazák", fejét a 3. hónapban sem tudja emelni
• hason a fejét úgy emeli, hogy a lábát is mereven emeli hozzá ("kifli" formában)
• nem figyel arcra az első hónap után, nem követi 2 hónaposan a szeme előtt mozgatott tárgyakat
• nem figyel fel a zajokra környezetében


3-6 hónap között
• kezeit nem nézegeti 4-5 hónapos kora után sem
• nem nyúl játék után 5 hónapos kora után sem
• csak pillanatokra néz rá arcra, tárgyakra
• mosoly, kacagás, hangadás kezdetei nem észlelhetők az időszak végére sem
• mozgásfejlődése jelentősen elmarad (hason nem támaszkodik fel, ölben fejét nem tartja)


6-12 hónap között
• nem gőgicsél, nem gagyog vagy csak jelentős késéssel
• egyszerű kis utasításokat, produkciókat ("pá-pá"-t inteni) az időszak végére sem teljesít, nem figyel a beszédre, a nevére, a tiltást nem érti, stb.
• játéka kizárólag a tárgyak eldobálása illetve sztereotip ütögetése
• mozgásfejlődése elmarad (nem fordul, gurul, kúszik, mászik, ül fel, áll fel a szokott időben)
• darabos ételt rendkívül nehezen fogad el, illetve nem is hajlandó a szájához vinni

1-3 év között
• beszéde elakad az 1 éves szinten és 3 éves korig sem nő jelentősen a szókincse (5-10 szókezdeményt használ vagy mutogatva érteti meg magát)
• nem épít játékokból, nem utánoz
• szobatisztasága nappalra a 3 éves korra sem alakul ki
• mozgásai ügyetlenek, darabosak, nem képes kisebb tárgyakkal játszani
• figyelme csak pár percre köthető le, kapkod egyik tevékenységtől a másikig
• fáradhatatlanul sokat mozog, veszélyérzete nincs


3-5 év között
• az előző korszak ismérvei nagyrészt illetve ceruzát nem fog, nem firkál, nem rajzol
• szerepjáték elemei nem jelennek meg játékában (autózás, babázás, boltozás stb.), hanem még mindig csak pakolgat vagy kizárólag egyféle dologgal hajlandó játszani

5-6 év között
• figyelme 5-10 percnél tovább nem köthető le
• kétkezes, kezeit rajzhoz, játékhoz egyaránt felváltva használja, nincs kialakult domináns kézhasználat
erősen beszédhibás, szókincse szegényes
• mozgása darabos, ügyetlen
• irányokat, formákat nehezen ismer fel
• színfelismerés az alapszínekre sem alakult ki"

/Forrás: www.gezenguz.hu/

Hát én ugye csak a kiflizést találtam, de úgy voltam, nézessük meg. Na, eljött a nagy nap, a lelkes apukával HÉVre szálltunk és kicsattogtunk Pomázra. A hölgy nagyon kedves volt, olyan jól bánt Samuval, hogy még az sem zavart, hogy sír kicsit a gyerekem :) Jól átnézte, átforgatta, megvizsgálta, és hát ekkor jött a hideg víz.

A gyereknek minimálisan (tényleg nagyon minimálisan) kötött a bal csípője, viszont ezért az egész gyerek balra húz (láttam én ezt, de azt hittem, hülye vagyok), nem tudja megtartani a fejét, pedig már kéne, mindezt azért, mert nem igazán emeli, inkább feszíti, amikor felkönyököl, ami szintén nem jó, mert neki már nem a könyökére, hanem a tenyerére kéne támaszkodni, valahogy így:






Ebből alakul ki később a mászás (a "repülőzés" sem jó, kötött lapockáról árulkodik, ami a fordulásnál okozhat gondot, mint megtudtam...). Na mindegy, Samu ezt sem tudta megcsinálni, viszont cserébe az utóbbi időben már ölben is homorított... Aztán kiderült, hogy a kötött bal csípője miatt nem sok mindent tudott volna balra csinálni, arra meg sem tudott fordulni, míg jobbra simán ment a dolog. Mondta a hölgy, hogy ez sok minden miatt lehet, a problémás terhesség, a nyakra tekeredett köldökzsinór mind-mind okozHAT ilyen problémát.

Kötelezve nem lettünk, hogy járjunk, mivel ez önkéntes alapon működik és fizetős, így mindenki tegyen saját belátása szerint, de ajánlott a dolog. Így hát most járunk, egészen addig, amíg Smurf helyre nem jön. Ennyit megér a dolog...

4 megjegyzés:

  1. annak örüljünk, hogy korán kiderült, hogy valami nem a legkóserebb, de azért nagy baj nincs.
    és a torna jó, szuper kapcsolat lesz kettőtök közt. és ettől nem lesz kevésbé szép/jó/ügyes/édes/drága stb a gyermek, csak kell neki egy kis gyógytorna és kész.
    csak lazán ;)

    VálaszTörlés
  2. Kata: megnyugtatásként én Bálinthoz nagyon korán hívtam dévényist, mert ferdén tartotta a fejét, és mozgásterapeutaként én a korai felismerére esküszöm. Sokáig(kb 3hónap) járthozzá heti rendszerességgel. Én már nem láttam a problémát, se ő montda, hogy még jön, mert érzi. majd kérte, higy ha mászik hivjam újra, hogy megnézze. De akkor már nem látott semmit. Bálint mindent később csinált, mint a nagykönyvben. Talán a nagykönyv nem látott még gyereket:)

    VálaszTörlés
  3. Kata, a nagykönyv nálunk sem működött :D eddig még :D nekünk sem sürgős semmi, csak fura volt, hogy Samu már ölben is olyan amorful tartja magát :S

    Brigi, tudom ám, hogy nincs vele ettől semmi baj :)

    VálaszTörlés
  4. Szia,
    Én épp Pomázon keresek vkit, akihez fordulhatnék dévény témában. Így dobta ki a google a blogodat.
    Esetleg meg tudnád adni az elérhetőségét a terapeutátoknak?
    Köszi
    Éva

    VálaszTörlés