2011. július 9., szombat

Terhességi hogyan - ötödik rész

Hogyan vásároljunk és mossunk babaruhát?

Nem vagyok nagy szakértője a dolognak, csak a saját tapasztalataimat szeretném megosztani :) Először is, mérjük fel, kitől mit kapunk, vagy kapunk-e majd egyáltalán valamit. A mi esetünkben mindenki ígért fűt, fát, sőt esetenként még bokrot is, ennek ellenére egy darab kisruhát nem kaptunk. De a nagy töbség azért kap, próbáljuk kideríteni, mennyit, mikor? Ha "pótlásra" van szükség, akkor mennyiségtől függően be lehet szerezni bababoltból, turkálóból, netről.

Ha fennáll az a szerencsétlen eset, mint nálunk, hogy senkitől nem kapunk semmit, akkor ugye bababoltból beszerezni az összes ruhát macerás. Felmerülhet a kérdés: "De hát miért??? Nem olyan drága az a pár -os rugi és body..." Az valóban nem csapja az embert földhöz, ez tény, de éles szemű (és elméjű), tapasztalt anyukák felnyitották a szemem, hogy érdemes legalább 76-os méretig beszerezni a rucikat, ha valaki nagyon lelkes, akkor 80asig. Na számoljunk csak. Az annyit tesz, hogy 56, 62, 68, 71, 74, 76, 80... és a 78as méretet még nem tettem bele. De haladjunk nagyobb léptékkel és vegyük ki a 74est... ez akkor is 6 méret.. szorozva 5-tel (mert azért ruhafajtánként 5-6 darabot ildomos beszerezni), és még szorozzuk meg még 5-tel (és akkor csak a legalapabb darabokat vettük meg, kising/póló, pulóver, rugi, body, napozó). Ez akkor is egy kb. 150 ruhadarab (rengetegnek tűnik, de elfér, pedig nekünk ennél jóval több van), ezt beszorozva mondjuk 1000 Ft-tal és akkor nagyon olcsón megúsztuk, mert bababoltban azért jóval efölött kezdődnek az árak, az testvérek között is 150.000Ft. Tételezzük fel, hogy pár tételt kihagyunk, pl. napozó. Akkor is 100.000Ft, és az rengeteg. Ilyenkor kezdődik az alternatíva keresés.

Szintén remek tipp volt a babaruha csomag.  Nagy mennyiségű ruhát tartalmaz különböző méretekben, viszonylag emberi áron. (Persze érdemes utána számolni, mert mondjuk ami 10 ruhát kínál 5000Ft-ért nem biztos, hogy megéri... jobb 30-70 darabosakat venni ennyiért.) Persze ilyen csomagoknál fel kell készülni, hogy vannak benne foltosak, pecsétesek, mi is így jártunk az egyik csomaggal, rengeteg (komolyan) ruha volt benne, de a 85-90%-uk foltos volt. Méreg, mert úgy vettem, hogy nincs rajtuk folt, ezt írta a csaj. Szóval ilyen esetben erre fel kell készülni. Vettem persze egy másik csomagot is, 30 ruci 5000-ért, azok csodálatosan gyönyörűek voltak, és pont olyanok, amikre szükségem volt :) Szóval lutri.

A másik, számomra nagyon bevált dolog a kilós turi. A legjobb hely a Háda (tudom, ez nem a reklám helye :D), érdemes nagy lerakatot keresni. Olyan ruhák vannak, amiken még a bolti cimke is rajta van, nevetséges áron! Persze sokan idegenkednek ettől, mert az kis Steve-en vagy Jenny-n volt előzőleg 2x és nem a nővérem Veronkáján vagy Janikáján, de az az igazság, hogy tapasztalatom szerint az angolok nagyon vigyáznak a ruháikra, és voltam magyar turiban is, de egy angol turkálóban 1000x különb ruhákat lehet kapni!!! Miért kilós turi? Anyukám bármit is állít, azért egy kiló babaruhának sokkal kisebb a súlya. Tapasztalat, hogy darabáron többe jön ki a dolog, bár még úgy is olcsóbb, mint boltban (egy ruha kb. 400-700Ft körül van, bolttól és állapottól függően..).

Persze lehet hipermarketekben is kifogni nagyon jó kis akciókat :) Meg bababoltokban is, bár az még akkor is mérföldekkel drágább lesz, mint a turis/babaruha csomagos megoldás.

Mire érdemes ügyelni? Ez irányban alaposan kiokítottak, de a puding próbája mindenképpen az evés lesz. 76os méretig mindenképpen érdemes olyan felsőket venni, legyen az kispulcsi, vagy póló, aminek a válla patentos. A babaruhák nagyon nagyon tündériek, de sajna a kisbabák meg hálátlanok, és hát üvöltve tiltakoznak öltöztetéskor. Ezt én is hajlamos voltam elfelejteni, édesanyám hívta fel rá a figyelmemet. Egy szűk nyíláson átküzdeni a bőszen tiltakozó újszülött buksiját, az kihívás azért, főleg kezdő anyukáknak. Ne szívassuk meg magunkat. Van egy másik fajtájú megoldás, ezt főleg a Gap és Next modelleknél láttam, miszerint nincs gomb, de a nyílás "átlapolt". Ez a megoldás még működhet, ugyanis az átlapolást kicsit megigazítva vállig nyíló rést kapunk, aztán ha ráküzdöttük a ruhadarabot a picúrra, csak meg kell igazítani az átlapolást, és kész is vagyunk. Azonban én amondó vagyok, hogy 56-62es korig célszerű (tényleg, a legeslegegyszerűbb) kisinget használni, kardigánt, elől végig gombolós, átlapolós body-kat és átlapolós rugikat venni, mert sokkal, sokkal egyszerűbb ráadni/levenni a babára/ról.

Rugdalózót láttam pályafutásom alatt sok félét, főleg bababoltban, nagyon szépek, de nem praktikusak, vagyis a nagy része. Nincs alul, a lába között patent, aminek következtében ha szerencsésen eljutunk a peluscseréig (értsd ezalatt nem folyt ki semmi 2 csere között), akkor is le kell vetkőztetni szegény babát a nagy művelethez, ami már otthon is macera, nem még mondjuk a védőnőnél, gyerekorvosnál vagy mondjuk egy hipermarketben... Szóval célszerű olyan rugdalózót keresni, aminek patentos az alja. Nekünk olyan is van, aminek csak a fenékrésze gombos, el sem tudom egyelőre képzelni, vajon hogyan is működik, de persze a puding próbája az evés :)

68-80as méretnél annyira már nincs jelentősége a nyaknál patentos pólóknak, én legalábbis így gondolnám, ugyanis nem nagyon gyártanak olyat. Még annyit erről, hogy nekünk van olyan 50-56os pulcsink, aminek hátul van a gombja, nem szerencsés szerintem (valamelyik ruhacsomagban volt), mert a baba végül is azon a gombon fekszik egész nap, de ez csak az én véleményem, lehet, hogy a dedet egyáltalán nem zavarja a dolog :)

Másik szomorú tapasztalatom a bababoltokkal, hogy egyre kevesebb az olyan babaruha, aminek azt olvasom a cimkéjén, hogy 100% pamut. Én nem rajongok a kevert anyagokért, mert a férjem is allergiás mindenre, ha Samu is az lesz, akkor végünk, mint a botnak. Persze vannak olyan anyagok, amik nem zavarnak, elastan, spandex, de mondjuk a polyesther nem éppen a kedvencem, főleg amikor a 30-40%-a tartalmazza.. fincsi kis műanyag. Szóval érdemes törekedni a 100% pamutra, ha ez lehetséges és felkészülni lelkileg, hogy vasalni viszont isten ellen való vétek! :D De persze ki nem rúgja magát...

Hálózsák: kell vagy nem? Hát passz... nekünk van egy rahedli, de főleg babacsomagkban volt, én 2 darabot vettem magamtól, az egyik bababoltos vastagabb, a másik használt, véknyabb. Állítólag nagy előnye, hogy a babát nem kell takargatni, így nem tudja takaróba folytani magát, vagy ha takargatjuk is, akkor is nehezebben tekeri fel a takarót. Én javarészt a bölcsőben alvós korszakra szereztem be ezt a szuper találmányt, ugyanis a bölcsőhöz nincs normális takarónk, így éjszakára nem terveztem betakargatni...

Hogyan mossuk a babaruhát? Sokan mondták, hogy úgy, mint a sajátunkat, de a kismamák nagy része ez ellen lelkesen tiltakozik. Én praktikusnak tartom a mosógélt, mert tényleg nem tudnak a szemcsék a ruhák szálai között maradni :) Mi Persil Sensitive-et használunk, nem drágább, mint a nem sensitive, de már szinte minden máskából láttam babásat. Nagyjából egy árban vannak. 50-100Ft a különbség, így tényleg csak a bizalom dönt. Aki nagyon nem akar mosószert, az moshat mosószódával (lehet kapni ebből is babásat, de felesleges egy babamatrica miatt + 1000Ft-ot kiadni) vagy mosódióval (piacokon lehet kapni, nekünk is van), de arra készülni kell, hogy sajna egyik sem szedi ki a büfi és más egyéb foltokat... :(Öblítő: használjunk-e? Mindenhol azt nyomatják, hogy nem szabad, mert a baba érzékeny bőre tönkremegy és jujujujjjjj!!!! Én sensitive-et használok abból is, megkérdeztem pár anyukát, akik nem szakkönyveken nevelkedtek, és elmondásuk alapján nem nőtt második fejük a babáknak. De ha valaki nagyon idegenkekdik az öblítőtől, használjon kevés ecetet. Nekem azt mondták, hogy 10%-osból fele adag kell vízzel hígítva, 20%-osból negyed adag és akkor 3/4 adag víz hozzá. Kipróbáltam, nincs öblítő, amitől puhábbak lennének a ruhák, mint az ecettől, emellett fertőtlenít és tényleg nem lesznek ecetszagúak a ruhák. De öblítő vagy más mesterséges, ám kellemes illatuk sem lesz sajna...

Beszáradt folt = ecetes olló? Bevallom, hogy amikor megláttam a beszáradt hányadékfoltokat a ruhákon, mélységesen szomorú és csalódott lett. Azt hittem, ezeket most ki kell dobnom. Majd eszembe ötlött a mindent megoldó és mindig vigaszt nyújtó szuperoldal és meg is találtam a kérdésemre a választ: Vanish intelligens! Persze ilyet már nem lehet kapni, de van más, beszáradt foltokra. Először beázatttam a ruhákat. A foltok 70%-át kiszedte. Majd hagytam még állni, tömény Vanishben a makacsabb darabokat, így sikerült 98%-os sikert elérnem. Végül is a kisruhák nagy többsége menthető volt. Most sokan kérdezhetik, hogy miért nem használtam sima hypo-t? Aklór állítólag nem ajánlott (bár megkérdeztem anyukámat, ő anno hypozta hugom ruháit is és az én pelusaimat is, mégsem lett bajom, de ugye tudjuk, az más világ volt...). Ajánlották még a Caola mosószappant makacs foltokra, beszáradtakra a leírtak szerint nem működik. Én nem tudom, nem próbáltam, csak a Vanisht :)

Amúgy ha bárkinek van építő ötlete, élménye, tapasztalata, komment részlegben várom!!! Minden érdekel :D

6 megjegyzés:

  1. No, én úgy tűnik kivétel vagyok a tapasztalt anyukák között, mert mi nem vásároltunk be előre 76-os méretig, és nagyon jól tettük szerintem. Ugyanis egyáltalán nem lehet előre kiszámítani, hogy 1. mekkora lesz a baba születési súlya, 2. milyen ütemben fog nőni, így nem lehet tudni, hogy milyen évszakra fognak esni a 62-es, 68-as stb. ruhák. Lehet, hogy Samu 4 kg-val fog születni, és 56 cm-rel, és így egyből átugorja az 50-es méretet, de az is lehet, hogy pici baba lesz és még tavasszal is csak a 62/68-as méretnél fog járni, te meg lehet hogy jól bevásároltál 74-es tavaszi ruhákból, aztán pont akkor lesznek rá jók mikor 40 fok nyár van. Persze én is vásároltam előre, de azok nagy része nekünk nem jött be, mert én is babázás közben jöttem rá, hogy milyen rucik kényelmesek neki (és praktikusak szerintem - erről írtam is bejegyzést anno). Ami a rugdalózót illeti, szerintem magasan az a legpraktikusabb az első hónapokban, és ha jól emlékszem, mi a H&M-ben vettünk több láb között patentosat is (mindig vannak akciók is és egész olcsón hozzá lehet jutni). No, de nyilván ahány anyuka, annyi vélemény.
    Ami a foltokat illeti, a napfényen szárítás is csodákra képes. A cseresznye foltot simán kihozta a fehér gatyából. Ja, és sose mostam külön a babaruhákat, mindig a miénkkel együtt ment a gépbe, és nem lett semmi baja Mininek.
    Jó készülődést a továbbiakra! Egyre izgibb a várandósság, ugye?! Én annyira élveztem ezt az időszakát az életemnek :-) Puszi, Ildi

    VálaszTörlés
  2. Babaruha csomag?
    Ezek a vat@-én, ilyen oldalakon van, vagy?
    Hát a turikra nagyon kíváncsi leszek felénk, ilyen amit írtál nálunk nem tudok róla, hogy lenne...

    VálaszTörlés
  3. Niki, vaterán meg teszveszen vannak, csak írd be, hogy babaruha csomag :)

    Ferilka, nekem ezzel az a bajom, hogy én már szeptembertől nem akarok menni sehová. Az eredeti terv a 68as méret volt, de aztán az egyik csomagban, amire az volt írva, hogy 56-78 (amiben az a sok pecsétes ruha volt), abban nem volt 76-96, egy két 56os elvétve. Hát ez van. Így alapfelszerelést, rugikat, nadrágokat beszereztünk 76os méretig. Amúgy sok anyukától hallottam (sok fórum, sok tapasztalat), hogy megvették az 56os garnitúrát, a baba "koraszülött" lett, és egy deka ruhája nem volt, apuka rohangált 50es szettért (ezért javasoltam, hogy pár body-t és rugit érdemes venni abból is, de ajándékba úgyis adnak, nekünk is mindig adnak), meg olyat is láttam, aki szintén bevásárolt 56os garnitúrából, mert arra számoltak az orvosok és 58as lett a baba... pedig átlagosnak mérte a gép, de nem volt az. Én ezekből a tapasztalatokból építkezve próbálok tanácsot adni. Nem azt mondtam, hogy téli babának 5 garnitúra overált kell venni, de rugiból, kis ingből, ilyesmiből meg lehet venni pár méretet, akár 76osig is :) (főleg ahol nincs, aki vigyázzon a babára influenza szezon idején, amikor az összes ruháját kinőtte már :D ) De ahogy a bejegyzés végén írtam, ez persze nem szentírás :)

    A napon szárítást én is olvastam, de ezt nem az én babám büfizte össze, nem anyatejes a cucc és nem napon szárították :D ezek több éve beszáradt foltok, amik kölcsön ruhákon is előfordulhatnak... :S

    VálaszTörlés
  4. Zsani! Persze, tiszta sor, én sem az észt akartam osztani, csak a saját tapasztalatomat :-) Egyébként nálunk is Z-nek kellett az első napokban 50-es rugikért rohangálnia, mert azt mondták nagy baba lesz Mini és kevés 50-es ruhát vettünk. Annak ellenére, hogy 50 cm-rel született, még bőven nagyok voltak rá az 50-es ruhák is az első pár hétben :-)

    VálaszTörlés
  5. Na, ezt bakter én sem értem, sok rucit összemértem, és vannak 50esek, amik simán akkorák, mint egy 56os... :S

    Nem mondtam, hogy az észt akartad osztani, engem minden vélemény érdekel :) csak mondom, ez a csomag a sok a foltos ruhával felbosszantott, mert sokat kellett küzdenem a foltokkal.. meg hát nem is baj, hogy írtál, mert ezek szerint félreérthető voltam :)

    VálaszTörlés
  6. Hellóka!
    Nekünk ruhában az ujjatlan rugdalózó jött le. Én sokszor csak lerántottam a gyerekről, nem patentolgattam a lába közénél, mert felment benne a pumpa, ha sokáig tartott az öltöztetés, vagy már eleve az elejétől ordított... Na, szóval ujjatlan lábfejes rugi (nincs esély a zokni lecsúszására, vagy hogy az szorítsa a lábfejét), alá pedig rövid ujjú v. hosszú ujjú body - időjárástól függően. Vettünk pár kocsikabátot (vékonyabbat, vastagabbat), sok újszülött sapink is volt, meg cipő helyett tutyi, ha hűvösebb van (kényelmes, olcsó, jól tart). Részemről nem szeretem a hátul- illetve elölgombolós megoldásokat, mert ki tudja, hogy melyiket fogja a gyerek előnyben részesíteni. Ha van bébiőr, illetve ha nincs fizikai akadálya (tehát a gyerek ferdén tartja a fejét valamerre stb.), akkor tulképp nem is érdemes erőszakolni az egyik v. másik megoldást, aludjon, ahogy jólesik. Persze, ha kimarad a büfi, akkor érdemes hasra v. oldalra fektetni.

    Háda szerintem is a tuti! :) Nikletty, a Háda honlapján ott vannak az üzleteik címei.

    Vaterán és teszveszen én is beszívtam. Az egy dolog, hogy a gyerek mondhatni nem használja el a ruhákat, de ez nem egészen így van, ha annak a gyereknek van kb. 20 ruhája és fél éven keresztül azt mossa rá anyu napi rendszerességgel... akkor meg lehet nézni, hogy mit kap az ember. Ez tényleg egy zsákbamacska, sokszor pénzkidobás. Én inkább a megnézem, megfogom változatot részesítem előnyben. Amúgy a Kikában nagyon sok békanyakú body van - 3-as csomagban, asszem 1500,-körül -, nekünk az nagyon bejött!!! Ráadásul elég olcsó, úgyhogy ha volt kakafolt, ami sehogy és semmivel sem jött ki, akkor szívfájdalom nélkül kivágtam a kukába :) A cipzárt és patentot nyaknál nem szeretem, szétszedte a gyerekek bőrét, ahol érintkeztek vele. Persze, érzékeny bőrű família a miénk :)

    Na, úgy dióhéjban. Jó babaruha válogatást! Úgyis majd az lesz az igazi, ami nektek jön be, ahhoz meg sok mindent ki fogtok próbálni :)

    VálaszTörlés